Méltó zárása a Szegedi Szabadtéri Játékok idei évadának a Claude-Michel Schönberg által megzenésített, musicalként is az egész világot meghódító mű, A nyomorultak.  A darab a londoni ősbemutató 30. évfordulója alkalmából Szirtes Tamás rendezésében éledt újjá a hazai közönség számára. Szegeden még augusztus 19-én, 20-án és 21-én lesz látható.

 

Társadalmi igazságtalanság, bűn és bűnhődés, az önzetlen szeretet ereje: további címszavaktól óvakodva, többek között ezen örök érvényű kérdéseket feszegeti Victor Hugo 1862-ben kiadott kultikus regényében. A mű alapján készült musicalt éppen 30 éve, 1985-ben vitték először színpadra Londonban, amely után a hazai – szegedi – ősbemutató, a Broadway-premierhez  hasonlóan(!), csupán 1987-ig váratott magára.

Érdekesség, hogy Vikidál Gyulának ez már a második szegedi premierje A nyomorultakban: míg 28 évvel korábbi, Szinetár Miklós rendezte darabban magát Jean Valjean-t formálta meg, a Szirtes Tamás által újragondoltban mint Püspök tűnik fel. A 2015-ös bemutató a Madách Színház és a Szegedi Szabadtéri Játékok közös produkciója, így aki esetleg lemaradna a dóm téri előadásokról, jövő áprilisban Budapesten pótolhatja. Érdemes.

Jean Valjan szerepében Zöld Csaba - szegediszabadteri.hu

A fiatalon kenyeret lopó, és ezért egész életében bűnhődni kényszerülő egykori fegyenc és nevelt lánya megindító történetét sokan, sokféle módon feldolgozták már, ám ezek közül a leglátványosabb minden bizonnyal a musical műfaja. A Szabadtéri-változat pedig egészen elképesztő látványvilágával még erre is rátett egy lapáttal: a Kentaurtervezte díszlet teljes hitelességgel kelti életre a 19. század eleji Franciaországot.

Az előadás hátterét a folyton változó óriási LED-fal adja, amely főleg a természet és a napszakok változását hivatott érzékeltetni. A csillagos égbolt kivetítése például talán olvasva klisésnek hathat, ám átélve egészen valósághű, és egyszerűségében szép. Az ember (lánya) ezenkívül úgy elvarázsolódik a monumentális, mégis aprólékosan – a ház oldalára felfuttatott virágig – kidolgozott, több tucat helyszínt megjelenítő díszletelemektől, hogy el is feledkezik róla, ezek mozgatásáról 40 ember gondoskodik.

A szereposztás szerencsésnek mondható, hiszen megvan benne az ismertebb nevek húzóereje és az új tehetségek üdítő színfoltja is. Az előbbiek tekintetében a nézőknek nem kell csalódniuk: mind a főszerepben feltűnő Zöld Csaba, mind az üldözőjét alakító Debreczeny Csaba rendkívül finoman, érzékenyen mutatja be a két karakter közötti, de még inkább az önmagukkal folytatott három évtizedes vívódást.

A Thénardier szerepében Nagy Sándor, Sáfár Mónika és Hajdu Luca remekel - szegediszabadteri.hu

A belső átalakulásuk gyönyörűen érzékletes, cseppet sem tolakodó, vérprofi kísérője a külső is: ahogyan életerős férfiakból a szemünk láttára válik apránként megtört öregemberré a két színész. Rományi Nóra jelmeztervező munkája már itt is igen figyelemreméltó, de – a szereplőknél maradva – leginkább Thénardier és neje, vagyis Nagy Sándor és Sáfár Mónika átváltoztatásában kimagasló. A két színész pedig remekül hozza a minden hájjal megkent, az adott korból és helyzetből a lehető legtöbbet markolni vágyó, közben egymással folyton civakodó házaspárt. Nagy Sándor – aki egyébként 1998-ban, 18 évesen éppen a musical egy korábbi, madáchos változatában, egy forradalmár alakításával debütált színészként –  kívül-belül szinte a felismerhetetlenségig torzul, és lubickol a “szépfiús” karakterétől oly’ eltérő szerepben.

A “Thénardier-gyerekek” alakítása is méltó “szüleikéhez”: a 13 éves Bauer Gergő könnyed profizmussal hozza Gavroche szerepét – igaz, fiatal kora ellenére már rutinosnak számít a szakmában, hiszen több Madách-darabban is játszik. “Húgát”, a kis Eponine-t csupán mozgásával zseniálisan megformáló Hajdu Luca számára a Szabadtéri színpada sem idegen, mégis legtöbben az “Ének iskolája” című tehetségkutatóból ismerhetik. (Ahogy idősebb énjét szintén egy tehetségkutató-felfedezett, Tóth Andrea játssza – jól). Kortársai remekelése mellett viszont sajnos elhalványul a némileg kevesebb tapasztalattal rendelkező Beale Emma, akire a kis Cosette szerepét osztották a szegedi előadásokon (az ősbemutatón egyébként az akkor 11 éves Szinetár Dóra tűnt fel a szerepben).

Vágó Bernadett gyönyörű, erős hangjával remek választásnak bizonyult mint Fantin, ahogy Nagy Balázskarakteréhez is remekül passzol a vérbő Enjolras. Solti Ádám Mariusként telitalálat, partnernője, a Cosette-t alakító, mindössze 23 éves Tóth Angelika ígéretes fiatal tehetségnek bizonyul (a Madáchban jelenleg négy darabban is láthatjuk).

Azt, hogy a regény mély mondanivalójából elvesz-e a megzenésítés, mindenki döntse el maga. (A musical műfaj talán Marius, akiben sokak szerint Hugo saját magát fogalmazta meg, árnyalt karakterét egyszerűsíti le leginkább a – túl –  romantikus hősszerelmessé.) Ám, aki igényes szórakozásra vágyik, egy percig sem unatkozva, biztosan nem fog csalódni. A darab sodró dinamizmusáról  Claude-Michel Schönberg zenéje – a Kocsák Tibor vezette Madách-zenekar tolmácsolásában -, valamint Tihanyi Ákos lendületes koreográfiái is gondoskodnak.

A színészek - szegediszabadteri.hu

A nyomorultak

musical, Alain Boublil és Claude-Michel Schönberg szerzeménye, Victor Hugo regénye alapján két részben

Zene: CLAUDE-MICHEL SCHÖNBERG
Dalszövegek: HERBERT KRETZMER
Eredeti francia szöveg: ALAIN BOUBLIL és JEAN-MARC NATEL

Jean Valjean Tóth Attila (augusztus 20., 21.); Zöld Csaba (augusztus 19.)
Javert Debreczeny Csaba
Enjolras Nagy Balázs
Marius Solti Ádám
Fantine Vágó Bernadett
Cosette Tóth Angelika
Eponine Tóth Andrea
Thénardier Nagy Sándor
Thénardierné Sáfár Mónika
Püspök Vikidál Gyula
Gavroche Bauer Gergő
Kis Cosette Beale Emma
Kis Eponine Hajdu Luca

Valamint: Balog Tímea, Barabás Kiss Zoltán, Berényi Dávid, Borbély Brigitta, Czuczor Dávid, Ekanem Bálint, Eszlári Judit, Galbenisz Tomasz, Juhász Levente, Kecskés Tímea, Kiss Ernő Zsolt, Mező Zoltán, Miklós Eponin, Miskovics Róbert, Nagy Attila, Németh Gábor, Pethő Dorottya, Pető Zsófia, Porzsolt Éva, Ress Hajnalka, Sándor Dávid, Sánta László, Török Anna, Wégner Judit. Továbbá a Madách Színház Tánckara, Zenekara és Kórusa.

Díszlettervező: Kentaur
Jelmeztervező: Rományi Nóra
Koreográfus: Tihanyi Ákos
Zenei vezető: Kocsák Tibor
Animáció: Vízvárdi András
Világítástervező: Madarász „Madár” János
Hangmérnök: Ditzmann Tamás, Farsang Áron
Szcenikus: Szűcsborus János
Karmester: Kocsák Tibor
Rendező: Szirtes Tamás

Recent Posts